یزدفردا: رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده ایران با اشاره به مشکل ناترازی انرژی در کشورمان، بر لزوم اجباری شدن استفاده از این مصالح نوین ساختمانی مانند این نوع بتن سبک با توجه به مزایای آن در مبحث انرژی از سوی بحش حاکمیتی تاکید کرد.

به گزارش یزدفردا: «محمود عزیزیان» در حاشیه هشتمین همایش تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده که امروز پنجشنبه در میبد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  این تولید استراتژیک و منحصربه‌فرد که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در ساختمان شود، ضمن کاهش قیمت تمام شده ساختمان سازی، در کاهش خسارات ناشی از زلزله در ساختمانها نیز مفید است.

وی افزود: در همین راستا طی نشست امروز و تبادل نظر با تولیدکنندگان سراسر کشور تلاش داریم ضمن انعکاس نقطه نظرات خود به سازمان نظام مهندسی ساختمان و مرکز تحقیقات ساختمان، بخش حاکمیتی ساخت و ساز در کشورمان را مجاب به اجباری کردن استفاده از این مصالح ساختمانی نوین براساس مبحث ۱۹ آیین‌نامه در ساختمان ‌با توجه به موضوع مهم ناترازی انرژی در کشورمان کنیم.

عزیزیان با بیان این که این مصالح ساختمانی تقریباً نوین از تمام بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و استانداردهای اجرایی برخوردار است، تنها لازمه آن را الزامی شدن استفاده از سوی بخش حاکمیتی و نظام مهندسی ساختمان ذکر کرد.

به گفته وی، در حال حاضر سهم استفاده از این بتن در ساخت و سازهای کشورمان به ویژه در حوزه ایجاد دیوارهای پیرامونی حدود هشت درصد است که امیدواریم بتوانیم آن را تا ۱۵ درصد در کشورمان افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون عمده استفاده از بتن سبک در بلندمرتبه سازی‌هاست ولی با توجه به اهمیت موضوع هدررفت انرژی در ساختمانها و مشکلاتی که برای دولت در این باره ایجاد شده، در حال اندیشیدن تمهیداتی برای استفاده از آن در ساخت ساختمان‌های چهار و پنج طبقه و ساختمانهای ویلایی هستیم.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن سبک ایران با بیان این که استان یزد با وجود پنج واحد تولیدی بتن AAC از مجموع ۱۸ واحد عضو این انجمن، بیشترین تولید این مصالح ساختمانی نوین در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: تقریباً کشور عراق، بیشترین مصرف از این نوع مصالح را از میان کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده به نحوی که تقریباً ۸۰ درصد ساختمان‌های عراق بدین طریق ایجاد می‌شود ولذا حدود ۳۰ درصد تولید بتن سبک کشورمان به عراق صادر می‌شود.

وی همچنین از صادرات این مصالح ساختمانی به کشورهای دیگر منطقه مانند کویت، امارات، عمان و آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان خبر داد.

عزیزیان در پایان از دیگر مزایای استفاده از بتن سبک اتوکلاو شده را علاوه بر موارد ذکر شده، کاهش تا ۲۰ درصدی هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش سرعت بالای ساخت و ساز، مقاوم بودن در برابر موریانه و سایر حیوانات به دلیل پایه آهکی بودن آن، سهولت در اندود کردن آن توسط سیمان و گچ به دلیل هموار بودن، عایق بودن در برابر آتش سوزی تا دمای زیر یک‌هزار درجه، عایق مناسب برای گرمایش و سرمایش به نحوی که ساختمان را تا حدود هشت ماه بی نیاز از وسایل گرمایش و سرمایشی نگه می‌دارد و در مجموع کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های ساخت و ساز، ذکر کرد.

«عبدالرحیم محمدی» دبیر این انجمن نیز در گفت‌وگو با  خبرنگاران گفت: استفاده از این بتن که به اختصار AAC نامیده می‌شود، از دهه ۴۰ میلادی با توجه به ملاحظات جهانی انرژی و محیط‌زیست با سرعت بالایی در حال گسترش است به طوری که در منطقه خاورمیانه و همچنین اطراف ایران نیز به ‌ترتیب در کشورهای روسیه، عراق، قزاقستان، گرجستان و ترکیه و عربستان بالاترین سهم از کل مصالح دیوار را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این محصول از دهه ۵۰ وارد ایران شد ولی گسترش آن عملاً پس‌ از اتخاذ سیاست‌های کاهش مصرف انرژی سرعت گرفت است.

محمدی با بیان این که مواد تشکیل دهنده این مصالح نوین شامل سیلیس، سیمان و آهک، آلومنیوم و آب است، گفت: این محصول امکان اجرا در هرگونه شرایط آب ‌و هوایی را دارد و با بیشترین صرفه‌جویی در مصرف انرژی در بین مصالح ساختمانی، با کمترین آسیب به منابع زیست‌محیطی در دنیا با عنوان محصول سبز شناخته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ساختار توپر، متخلخل و مداوم آن‌ منجر به ویژگی‌های بسیار ارزشمندی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از وزن فوق‌العاده سبک، عایق حرارتی، عایق صوتی، آتشپادی، کاهش نیروی زلزله، کمترین نیاز به اعمال پست و نگه‌دارنده دیوارها و  امکان اجرای ساختمان‌های باربر کلاف‌دار تا سه طبقه، دوستدار محیط‌زیست و غیر قابل نفوذ در مقابل حشرات، شیار زنی و اجرای تأسیسات آسان با پوشش‌های نهایی حداقل و جذب آب استاندارد و اتصال مناسب انواع نما و اندودهای داخلی و خارجی هستند.

دبیر انجمن بتن سبک اتوکلاو شده با اشاره به این که هم اکنون حدود ۵ هزار نفر در این صنعت فعالیت دارند، گفت: سالانه بیش‌ از چهار میلیون مترمکعب انواع بلوک‌های AAC، پانل‌های مسلح، نعل درگاه و چسب مخصوص بلوک‌های مذکور در کشورمان تولید می‌شود که می‌تواند سهم مهمی در اشتغال و رونق بازار ساخت‌وساز کشور داشته باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا